ניסויים קליניים ומחקרים בעולם הפוסטביוטיקה

מחקרים חדשניים על זנים פרוביוטיים רלוונטיים הובילה לבידודם ואפיונם של מטבוליטים  (תוצרי פירוק או הפרשות) מסוימים שמקורם בפרוביוטיקה הנקראים פוסטביוטיקה.

חומרים אלה, בעלי ספיגה טובה ויכולות גבוהה לעורר קולוניזציה של החיידקים הטובים למעי על חשבון חיידקים גורמי מחלות.  מדענים הבחינו בהדרגה שההשפעות המועילות של פרוביוטיקה מבוססות על מטבוליטים או חלקיקי תאים של החיידק – וגורמים אלה נקראים "פוסטביוטיקה" . המטבוליטים תוצרי הפירוק או מרכיבים מסוימים של החיידקים החיים הם הכוח המניע מאחורי קידום הבריאות.

רכיבים פוסט-ביוטים עולים בהרבה על הביצועים של חיידקי פרוביוטיקה חיים ובמונחים של טכנולוגיה, בטיחות ועלות בשל הספיגה הטובה שלה, הוכח כי לפוסט-ביוטיקה יש פעילויות ביולוגיות אנטי-מיקרוביאלית, נוגדת חמצון, אנטי-דלקתית, אנטי-סרטנית, וחיזוק מערכת החיסון.

יתרה מכך, מחקרים רבים חשפו את הפוטנציאל המשמעותי של פוסטביוטיקה לטיפול במחלות.

 

פוסטביוטיקה היא קטגוריה יחסית חדשה ורחבה של תרכובות ביו-אקטיביות המיוצרות במהלך תהליך התסיסה של פרוביוטיקה. בעוד הפרוביוטיקה היא מיקרואורגניזמים חיים, בדרך כלל חיידקים מועילים או שמרים, המעניקים יתרונות בריאותיים כאשר הם חיים במעי. פוסטביוטיקה, לעומת זאת, מתייחסת לתוצרי הלוואי המטבוליים, החומרים והרכיבים התאיים הפעילים שנוצרים על ידי פרוביוטיקה במהלך הצמיחה והתסיסה שלהם.

אחד היתרונות העיקריים של פוסטביוטיקה הוא שהם יכולים לספק יתרונות בריאותיים דומים כמו פרוביוטיקה ללא צורך בצריכת מיקרואורגניזמים חיים. זה יכול להיות שימושי במיוחד עבור אנשים שרגישים לחיידקים חיים או שיש להם מערכת חיסונית מוחלשת. פוסטביוטיקה נחקרה על תפקידה הפוטנציאלי בוויסות מערכת החיסון, תמיכה בבריאות מערכת העיכול, שיפור תפקוד מחסום המעי, הפעלת השפעות אנטי דלקתיות וקידום רווחה כללית.

רכיבים פוסט-ביוטים עולים בהרבה על הביצועים של חיידקי פרוביוטיקה חיים ובמונחים של טכנולוגיה, בטיחות ועלות בשל הספיגה הטובה שלה, הוכח כי לפוסט-ביוטיקה יש פעילויות ביולוגיות סלקטיבית אנטי-מיקרוביאלית, נגד החיידקים הפתוגנים ובנוסף הפוסטביוטיקה נוגדת חמצון, אנטי-דלקתית, אנטי-סרטנית, ובסה"כ צריכתה מביאה לחיזוק מערכת החיסון.

יתרה מכך, מחקרים רבים חשפו את הפוטנציאל המשמעותי של פוסטביוטיקה לטיפול במחלות.

 

היום כבר ברור שבשונה ממה שסברנו בעבר, השפעת צריכת מזון או תוספים פרוביוטים אפסית זאת מאחר והשילוב של חיידקים פרוביוטים חיים במזון תלוי ביכולתם לשרוד בתכשיר עצמו (תוספי תזונה או מזון פונקציונלי), יכולתם לשרוד את מחסום חומצת הקיבה, ולהתרבות.

לעומת זאת – המטבוליטים שלהם עשויים שהם בעצם החומרים הפעילים של הפרוביוטיקה יציבים שורדים בשלמותם ומשפיעים ומהווים חלופה הרבה יותר טובה לפרוביוטיקה. בעוד שברוב מוצרי הפרוביוטיקה מקבלים כמה עשרות ביליונים חיידקים, בתכשירי פרוביוטיקה ניתן להגיע לטריליון תאים ויותר לגרם. כמות החומר הפעיל ה"פוסטביוטיקס" בתכשיר פרוביוטי רגיל הוא שברירי אחוז ואילו בפוסטביוטיקה מדובר במאות או אלפי ביליון תאים ולכן תכשיר פוסטביוטי  בעל יכולת פעילות גבוהה פי כמה מאות  מתכשיר או מזון פרוביוטי.

בנוסף, חומרי הפוסטביוטיקה יציבים יותר מהפרוביוטיקה ומאפשרים את היישום שלהם במגוון רחב של מוצרי מזון פונקציונליים.

השוואה כמותית של חומרים פעילים בין תכשירים פרוביוטים לכמוסות  + POSTBIOTIC

השוואה לכמוסה אחת של- Postbiotics+ (500 Billion)סוג המוצר ואופיוהמוצר
X 500 Bottles = LactobacillusיוגורטמוצרLactobacillus
3 סוגים Lactobacillusסוג החיידקים
10 ביליוןכמות חיידקים למנה
X 500 Capsules =Lactobacillus כמוסות מוצרLactobacillus
Lactobacillus Bifidobacteriumסוג החיידקים
10 ביליוןכמות חיידקים למנה
דילוג לתוכן